نامرتبی دندانها
وجود فاصله بین دندانها
بیرون زدگی دندانها
لبخند لثه ای
کمبود دندان
دندان نهفته
جلو یا عقب بودن فکین
مشکلات همپوشانی دندانها
تنگی یا عریض بودن فکین
انحراف فک
ناهنجاریهای ارتودنسی

ناهنجاری دندانی-فکی ( Malocclusion ) یا همان ناهنجاری ارتودنسی در دوره دندانهای دائمی شامل یکی یا ترکیبی از هر دو مورد زیر می باشد:

جهت آگاهی بیشتر درمورد وضعیت نرمال دندانها در سنین مختلف می توانید به قسمت وضعیت نرمال دندانها مراجعه نمایید.

 

ناهنجاری های ارتودنسی به طور کلی به دو دسته ناهنجاری های دندانی و فکی (اسکلتی) طبقه بندی می شوند. در بروز هر دو دسته این ناهنجاری ها عوامل ارثی (ژنتیکی ) و محیطی دخیل هستند که نقش عوامل ارثی در بروز ناهنجاری های فکی مثل جلو یا عقب بودن فکین پر رنگ تر است. عوامل محیطی مثل عادات مختلف دهانی  ، از دست دادن زودتر از موعد دندان های شیری و ...  نیز می توانند بر روی ناهنجاری های دندانی-فکی مؤثر باشند.

به طور کلی درمان ناهنجاری های فکی سخت تر و طولانی تر از درمان ناهنجاری های دندانی است و درمان بعضی از این ناهنجاری ها باید در طی دوره رشدی کودک آغاز شود. حتی شروع درمان در بعضی ناهنجاری های فکی مثل عقب بودن فک بالا و یا جلو بودن فک پایین در سنین حدود 7 یا 8 سالگی آغاز می شود لذا توصیه می شود اولین ویزیت با متخصص ارتودنسی در سن 7 سالگی صورت گیرد تا درصورت مشاهده مشکلات فکی زمان مناسب آغاز درمان به والدین گفته شود.

با پیشرفت روش های درمانی بسیاری از ناهنجاری های فکی را می توان با درمانهای ارتودنسی برای اصلاح رشد فک ( ارتوپدی فک ) درحین دوره رشدی کودک درمان نمود. در صورت عدم امکان انجام درمانهای تغییر رشد فک به دلیل اتمام رشد کودک و یا الگوی نامناسب رشدی کودک ( عدم پاسخ مناسب به روشهای اصلاح رشد فک ) برحسب شدت مشکل فکی یکی از انواع درمانهای ارتودنسی بمنظور جبران مشکل فکی  و یا در موارد شدیدتر  درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک ممکن است گزینه های درمانی باشند.

درمورد ناهنجاری های دندانی که شایعترین آن ها نامرتبی دندانها (کراودینگ) است  بهترین زمان آغاز درمان در سنین بین 12 تا 15 سالگی است که به دلیل رشد کودک و متابولیسم بالای استخوانی ، سرعت حرکت دندان ها در این سنین بیشتر خواهد بود.

شما می توانید با کلیک بر روی هرکدام از انواع ناهنجاری های ارتودنسی ضمن کسب اطلاعات بیشتر درمورد ناهنجاری ها، روش های درمانی و عکس بیماران درمان شده، از ویدیوهای آموزشی که درمورد روش های درمانی قرارداده شده است نیز استفاده نمایید.

اطلاعات تماس

Copyright © 2017 Plusnet.ir Industries All Rights Reserved.