سئوالات متداول

 

در این قسمت سعی بر این بوده که به پرسشهای متداولی که بیماران ممکن است از یک متخصص ارتودنسی داشته باشند پاسخ داده شود. در صورتی که سؤال شما خارج از این سؤالات بوده و یا پاسخ به سؤال مد نظرتان را در اینجا نیافتید می توانید پرسش خود را در قسمت ارتباط با ما و سؤال از پزشک مطرح نمایید. نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا در اسرع وقت ( ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت ) پرسش شما پاسخ داده شود.

سن مناسب جهت اولین معاینه ارتودنسی چه سنی است؟ 

انجمن ارتودنسی آمریکا ( AAO )سن ۷ سالگی را به عنوان سن مناسب جهت اولین ویزیت ارتودنسی معرفی کرده است. در این سن علاوه بر رویش دندانهای دائمی جلویی و اولین آسیاهای بزرگ کودک، امکان ارزیابی وضعیت دندانی و فکی کودک ،پیش بینی وضعیت آینده و پیشگیری از بعضی مشکلات و همچنین امکان طرح ریزی و زمانبندی درمان ارتودنسی آینده توسط متخصص ارتودنسی وجود خواهد داشت.

 

 علت ایجاد ناهنجاریهای دندانی - فکی چیست ؟

مشکلات ارتودنسی معمولاً به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی و ارثی (ژنتیکی ) ایجاد می شوند. نقش ارث در بروز مشکلات فکی و ناهنجاری های شدید دندانی موثرتر است . عوامل محیطی مثل از دست دادن زود رس دندانهای شیری و یا عادات دهانی ( مثل مکیدن انگشت ) نیز می توانند  در بروز ناهنجاری ها دندانی - فکی موثر باشند.

 

از کجا بدانیم که دارای مشکل ارتودنسی هستیم یا خیر؟

دندانهای نامرتب، بیرون زده یا خارج از قوس ،جلو و عقب بودن فک و یا انحراف فک دلایل اصلی هستند که فرد می تواند به وجود مشکلات ارتودنسی در خود آگاه شود .دلایل کمتر واضح که می توانند باعث و یا نشانه ای از وجود مشکلات ارتودنسی باشند شامل تنفس دهانی ، گاز گرفتن گونه ، مشکلات تکلم و عادات دهانی مثل مکیدن انگشت می باشد.

 

فرزند من در کودکی و در دوره دندانی شیری دندان های بسیار مرتبی داشت ولی با رویش دندان های دائمی،  این دندان ها کج و نامرتب شده اند علت چیست؟

در دوره دندانی شیری در حالت نرمال حتماً باید فضا ها و فواصلی بین دندان های شیری کودک وجود داشته باشد  زیرا دندان های دائمی در حال رویش بخصوص دندان های جلویی سایز بزرگتری دارند. از طرفی قوس های فکی بخصوص قوس فک پایین بعد از سن  دوازده سالگی نه تنها بزرگتر نمی شود بلکه ممکن است کوچکتر نیز شود لذا در صورتی که در دوره دندانی شیری دندان ها بدون فاصله باشند به احتمال زیاد فضای کافی برای رویش دندان های دائمی زیرین وجود نخواهد داشت و دندانها در آینده نامرتب خواهند شد.

 

آیا با بالا رفتن سن و بزرگ شدن فک امکان مرتب شدن دندان های نامرتب  وجود خواهد داشت ؟

پاسخ به این سؤال در اکثر موارد منفی است زیرا قوس فکی به خصوص قوس فک پایین بعد از سن دوازده سالگی نه تنها بزرگتر نشده بلکه کمی کوچکتر نیز  خواهد شد .پس اگر دندان های دائمی کودک بعد از این سن نامرتب باشند خود بخود مرتب نخواهند شد. از طرفی امکان اصلاح چرخش دندانها بصورت خود بخود وجود ندارد.

 آیا با انجام درمانهای پیشگیری در سنین پایین می توان از بروز ناهنجاریهای دندانی-فکی در آینده جلوگیری کرد ؟

اگرچه با انجام این درمانها  در سنین مناسب می توان از بروز بعضی ناهنجاریهای دندانی-فکی جلوگیری نمود و یا از  شدت آنها کاست  اما  بعضی مشکلات دندانی -فکی ممکن است  به این درمانها پاسخ مناسب و کاملی  ندهند و باز هم نیاز به درمانهای  ارتودنسی در آینده وجود داشته باشد.

  

مزایای درمان ارتودنسی چیست؟

دو دلیل عمده برای انجام درمان ارتودنسی وجود دارد، زیبایی لبخند و عملکرد بهتر سیستم دهانی و فکی. زیبایی لبخند منجر به افزایش اعتماد به نفس و مقبولیت اجتماعی بیشتر در بسیاری از افراد می شود. همچنین دندانهای ردیف شده امکان دسترسی مسواک و سایر لوازم بهداشتی را به دندانهای ردیف شده تسهیل می نماید و می تواند به جلوگیری از پوسیدگی و بهبود بهداشت دهان کمک قابل توجهی نماید.

 

 آیا درمان ارتودنسی بر روی فرم صورت ، لبها و چانه و بینی تاثیر خواهد گذاشت ؟

 درسنین پایین و در طی رشد می توان فرم فک ، نیمرخ و لبها را با درمان ارتودنسی تا حدودی تغییر داد. همچنین بعد از اتمام رشد جلو و یا عقب بردن دندانها  تا حدودی می تواند روی فرم لب و زاویه بین لب و بینی و همچنین کمی  روی فرم چانه تاثیرگذار باشد .توجه شود که پاسخ بافت نرم به جابجایی های دندانی در افراد مختلف بر حسب بعضی فاکتورها متفاوت است ( بعنوان مثال لبها معمولا به میزان ۵۰٪ حرکات دندانی جابجا می شوند یعنی اگر کل دندانهای جلویی بیماری  mm ۲ به عقب برده شوند لب mm ۱ عقب می رود)

 

آیا امکان ردیف نمودن دندانها بدون ارتودنسی وجود دارد ؟

امروزه با توجه به نگرانی بیماران نسبت به ظاهر سیمها و براکت های ارتودنسی ، همچنین طول مدت درمان ارتودنسی ، تبلیغات گسترده ای در مجلات ، روزنامه ها  و فضای مجازی تحت عناوینی مثل ارتودنسی سریع، ردیف نمودن دندانها در یک جلسه ، ارتودنسی با لیزر ، ردیف نمودن دندانها بدون سیم و یا درمان طرح لبخند جهت ردیف نمودن دندانها و ... صورت می گیرد . در این روش دندان پزشک با تراش قسمت های بیرون زده دندانها و اضافه نمودن مواد همرنگ دندان ( کامپوزیت ) به نواحی تو رفته دندانها و یا تراش  سطح بیرونی دندانها و ونیرکردن آنها با کامپوزیت ( مواد همرنگ دندان ) یا سرامیک ( لامینیت ) وحتی در مواردی تراش کامل دندانها و روکش نمودن آنها اقدام به ردیف کردن دندانها با این اقدامات ترمیمی می کنند .

توجه نمایید که این روش تنها در صورتی پیشنهاد می شود که بیمار به هیچ عنوان خواهان درمان ارتودنسی نباشد و نا مرتبی دندانی بسیار جزئی در حد  1تا mm2  که همراه  با ترکها و پریدگیهای دندانی ، بدرنگی دندانها و یا پوسیدگی باشد .

در مواردی که نامرتبی دندانهای شما از حالت بسیار جزئی به سمت متوسط و شدید برود این درمانها ممکن است عواقب و صدمات جبران ناپذیری به دندانها ی شما وارد نماید از جمله :

1)تراش زیاد وصدمه به دندانهای سالم وحتی در مواردی نیاز به  عصب کشی دندانها ی سالم

2) امکان تغییر رنگ مواد همرنگ با گذشت زمان و یا پریدگی آنها که نیاز به تعویض و ترمیم مجدد دندانها و صرف هزینه بالا خواهد داشت .

3) امکان ایجاد پوسیدگی و یا التهاب لثه در زیر دندانها ی ترمیم شده و یا زیر روکشها ی دندانی

از بیماران عزیز خواهشمندیم که قبل از تصمیم گیری در مورد اقدام به این روش ها حتما با متخصص ارتودنسی مشورت نمایید .ضمنا موارد گفته شده به معنی رد کردن نفس درمانهای زیبایی در دندانپزشکی نیست و خود متخصص ارتودنسی شما ممکن است در صورت  مشاهده فرم نامناسب دندان ها ، پوسیدگی های زیاد ، بد رنگ بودن دندان ها و یا عدم تناسب سایز دندانی در پایان درمان ارتودنسی به شما توصیه به انجام درمانهای زیبایی جهت افزایش زیبایی لبخند و حصول زیبای عالی دندانهای شما بنماید  ولی به صرف تنها وجود نامرتبی دندانها اینگونه درمانها به هیچ عنوان جهت ردیف نمودن دندانها توصیه نمی شوند.

 

آیا امکان اصلاح مشکلات فکی صرفا با درمانهای ارتودنسی وجود دارد؟

بعضی مشکلات فکی  (نه همه آنها) را در طی دوره رشدی کودک می توان با درمانهای ارتوپدی فک یا درمان ارتودنسی برای اصلاح مشکلات فکی درمان نمود. در صورت اتمام دوره رشدی فک  در صورتی که مشکل فکی خفیف و یا در بعضی موارد متوسط باشد و وضعیت صورت بیمار قابل قبول باشد درمانهای ارتودنسی بمنظور جبران مشکل فکی ممکن است با صلاحدید متخصص ارتودنسی انجام شود. در مورد بعضی از مشکلات فکی متوسط و یا شدید یا بیمارانی که درمانهای  ارتوپدی فک در آنها موثر نبوده است نیاز به درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک خواهد بود. توجه شود که مسیر درمان ارتودنسی برای جبران مشکلات فکی و ارتودنسی همراه جراحی فک برخلاف هم بوده (حتی نوع کشیدن دندانها در صورت نیاز به کشیدن دندان)  و معمولا امکان تغییر در طرح درمان اولیه میسر نخواهد بود و بیماران عزیز در انتخاب نوع درمان خود پس از مشورت با متخصص ارتودنسی و جراح فک این مورد را حتما مد نظر قرار دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد درمانهای فوق و شرایط آنها روی آن کلیک نمایید.

 

درمان ارتودنسی به منظور اصلاح مشکل فکی ( ارتوپدی فک )  بهتر است در چه سنی آغاز شود؟

فاکتورهای متعددی در تعیین سن مناسب درمان مشکلات فکی موٍثر هستند که از جمله آنها می توان به نوع ناهنجاری، شدت ناهنجاری فکی ، جنسیت و وضعیت رشدی کودک  اشاره کرد.

در ذیل بطور خلاصه سن تقریبی آغاز درمان بعضی از مشکلات فکی آورده شده است (توجه نمایید که بر حسب نوع و شدت ناهنجاری و وضعیت رشدی بیمار ممکن است درمان با نظر متخصص ارتودنسی زودتر یا دیرتر آغاز شود):

-درمان انحراف فک ناشی از تداخلات دندانی را باید به محض مشاهده آغاز نمود.

- درمان مشکل جلو بودن فک پایین یا عقب بودن فک بالا چه در دختران و چه در پسران معمولا در سن ۷ تا ۸ سالگی آغاز می شود.

-درمان مشکل عقب بودن فک پایین برحسب وضعیت رشد اسکلتی فکین در دختران در ۵/۹ تا ۱۱ سالگی و در پسران معمولا ۱۲ تا ۱۳ سالگی آغاز می شود.

بدیهی است پس از اتمام دوره رشدی کودک امکان انجام درمانهای اصلاح مشکل فکی یا ارتوپدی فک وجود نخواهد داشت و درمان های ارتودنسی جهت جبران مشکلات فکی  ( در صورت شدت کمتر مشکل فکی )و یا درمان ارتودنسی همراه جراحی فک ( در صورت شدت زیاد مشکل فکی ) گزینه های درمانی خواهند بود.

 

بهترین سن آغاز درمان ارتودنسی با سیم ( ارتودنسی ثابت ) جهت ردیف نمودن دندانها چه سنی است؟

سن بین ۱۲ تا ۱۵ سالگی. در این سنین  بدلیل وجود رشد استخوانی و متابولیسم بالای ، دندانها در طی درمان ارتودنسی سریعتر جابجا می شوند.

 

آیا جهت انجام درمان ارتودنسی به منظور ردیف کردن دندانها محدودیت سنی وجود دارد؟ 

خیر. معمولا درمان ارتودنسی بمنظور ردیف نمودن دندانها را در هر سنی می توان انجام داد مگر اینکه بیمار دارای بیماری زمینه ای شدید مثل بیماری قند کنترل نشده ،تحلیل لثه و یا تحلیل  استخوانی شدید باشد.

 

چرا درمان ارتودنسی ثابت ( ارتودنسی با سیم ) حتما  باید نزد متخصص ارتودنسی انجام شود؟

به دلایل زیر درمان ارتودنسی با سیم را حتما نزد متخصص ارتودنسی انجام دهید:

۱) در طی دوره دندانپزشکی عمومی در مورد درمانهای ارتودنسی ثابت هیچگونه آموزشی به دندانپزشکان عمومی داده نمی شود و اصولا این درمان در حیطه فعالیت دندانپزشکان عمومی نه در ایران و نه در سایر کشورها قرار داده نشده است.

۲) با دوره های کوتاه حتی چند ماهه ارتودنسی که توسط بعضی موسسات  و بدون مجوز انجمن ارتودنسی ایران تشکیل می شود امکان فراگیری جامع ارتودنسی وجود ندارد زیرا این فراگیری باید در طی دوره درمان چند ساله بیماران و با راهنمایی اساتید خبره دانشگاهی صورت گیرد.

۳) ارتودنسی جزو مهمترین تخصصهای دندانپزشکی در سراسر دنیا می باشد. در کشور ما نیز قبولی در این رشته تخصصی مستلزم حضور دندانپزشکان عمومی در آزمون دستیاری دندانپزشکی و کسب رتبه بسیار عالی جهت ورود به این رشته می باشد. در طی دوره تخصصی ۳ یا ۴ ساله ( علاوه بر دوره  ۶ ساله دندانپزشکی ) دانشجوی دوره تخصصی ارتودنسی تعداد زیادی بیمار را زیر نظر اساتید برجسته این رشته در طی دوره تحصیلی خود درمان می کند و با پیچیدگی های خاص درمان ارتودنسی آشنا می شود.

۴) درمان ارتودنسی تنها صاف نمودن دندانها با سیم نیست و ملاحظات بسیاری از جمله طرح ریزی مناسب درمان، ایجاد روابط صحیح دندانی در پایان درمان، ایجاد زوایای مناسب دندانها و ریشه آنها جهت عملکرد مناسب سیستم دهانی و فکی و جلوگیری از برگشت مجدد ناهنجاری، عدم انجام درمانهای آسیب رسان و صدمه زننده به بیمار در طی این درمان باید مد نظر قرار گیرند.

 

چگونه متوجه شویم که دندانپزشک انجام دهنده درمان ارتودنسی ثابت ( ارتودنسی با سیم ) متخصص ارتودنسی است؟ 

در مشخصات مطب، کارت و یا تابلوی متخصص ارتودنسی حتما عبارت متخصص ارتودنسی و یا دارای بورد تخصصی ارتودنسی قید شده است. توجه شود که قید لغت جراح دندانپزشک همراه با عباراتی نظیر دارای مدرک Master یا فلوشیپ ارتودنسی از کشورهای مختلف، دارای مدرک ارتودنسی از جهاد دانشگاهی، عبارت مخصوص یا مختص ارتودنسی، دارای گواهی ارتودنسی از کشور ... هیچکدام نشان دهنده متخصص ارتودنسی بودن دندانپزشک نیست. شما می توانید با مراجعه به وب سایت انجمن ارتودنتیستهای ایران و یا بانک ارتودنتیستهای ایران نسبت به متخصص بودن دندانپزشک خود اطمینان حاصل نمایید. در صورتیکه نام دندانپزشک شما در لیست فوق نبود می توانید با منشی انجمن ارتودنسی با شماره ۰۲۱-۸۸۲۸۸۳۶۸ تماس حاصل نمایید و از متخصص بودن دندانپزشک خود اطمینان حاصل نمایید.

 

چرا متخصصین ارتودنسی مختلف در مورد نوع درمان ارتودنسی بیمار نظرات متفاوتی ارائه می دهند بعنوان مثال  بعضی کشیدن دندان و بعضی دیگر نکشیدن دندان را به یک بیمار پیشنهاد می دهند؟

در بسیاری از ناهنجاری های دندانی و فکی اکثر متخصصین ارتودنسی در مورد نوع  درمان انتخابی نظر واحدی دارند. اختلاف نظر معمولاً در درمان بیمارانی پیش می آید که درمان بیمار ممکن است با چند روش امکان پذیر باشد و یا در مورد طرح درمان قطعی بیمار تردید وجود داشته باشد (مثلاً بین کشیدن و نکشیدن دندان). در این موارد معمولا متخصصین ارتودنسی با در در نظر گرفتن خواسته های بیمار و تجربه خود ممکن است نوع خاصی از درمان را به بیمار خود پیشنهاد بدهند. در مطب ما و اکثر متخصصین ارتودنسی در این موارد معمولا آغاز درمان با درمانهای محتاطانه تر ( بدون کشیدن دندان ) شروع شده  و سپس در طی مراحل اولیه درمان و بعد از ردیف شدن نسبی با ارزیابی زاویه و روابط دندانها و همچنین ارزیابی نظر بیمار نسب به وضعیت دندانهایش  در مورد ادامه درمان با همان روش و یا تغییر در طرح درمان تصمیم گیری خواهد شد.

 

آیا امکان ردیف کردن کامل دندانها با پلاک متحرک و بدون ارتودنسی با سیم ( ارتودنسی ثابت )  وجود دارد؟

بطور کلی دستگاه های ارتودنسی به دو دسته ثابت (ارتودنسی با سیم) و متحرک (ارتودنسی با پلاک) تقسیم می شوند. تفاوت این دو نوع دستگاه در این است که وسایل مورد نیاز جهت ارتودنسی ثابت (ارتودنسی با سیم) توسط متخصص ارتودنسی روی دندان ها قرار داده شده و بیمار قادر به خارج نمودن آن نمی باشد اما دستگاه های متحرک توسط بیمار گذاشته و برداشته می شوند. ارتودنسی ثابت و متحرک هر کدام برای برطرف نمودن دسته خاصی از ناهنجاری های فکی بکار می روند بعنوان مثال جهت اصلاح و تغییر رشد نامناسب فکین معمولاً از دستگاههای متحرک استفاده می شود در حالیکه جهت ردیف نمودن دندان ها ، اصلاح چرخش دندانها ، اصلاح زاویه و جابجا نمودن ریشه دندان ها ارتودنسی ثابت کارایی بسیار بالاتری داشته  و ارتودنسی با پلاک های متحرک نمی تواند بسیاری از این مشکلات را اصلاح نماید.

 

آیا امکان انجام ارتودنسی نامرئی در کشور ما وجود دارد ؟

جهت کمتر معلوم شدن دستگاههای ارتودنسی امروزه در کشور های پیشرفته  از روشهای نوینی مثل ارتودنسی از داخل دندانها  (ارتودنسی لینگوال) و یا ارتودنسی با سری متوالی از پلاکهای شفاف ( روش Invisalign  ) استفاده می شود . با توجه به تکنولوژی  بسیار بالای این نوع درمانها و عدم ورود آن به کشور ما و هزینه بسیار بالای این روشها  (حدود 8 هزار دلار) بسیاری از تبلیغات صورت گرفته در این زمینه صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد. روش معمول در کشور ما جهت کاهش نمای دستگاههای ارتودنسی استفاده از براکت های ( نگین ) سرامیکی و شفاف است . شما می توانید برای  آشنایی بیشتر  با موارد کاربرد و مزایا و معایب این روشها  به قسمت دستگاههای ارتودنسی و گزینه ارتودنسی نامرئی مراجعه نمایید.

 

 آیا در درمان ارتودنسی نیازبه کشیدن دندان دائمی وجود دارد؟ 

امروزه با توجه به تمایل بیشتر به وجود لبهای برجسته، درمانهای ارتودنسی به سمت درمانهای بدون کشیدن گرایش پیدا کرده است ولی  این به معنای این نیست که تمام درمانهای ارتودنسی را می توان بدون کشیدن دندان اصلاح نمود و باز هم  در درمان بعضی از ناهنجاری های ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان ضروری است ( حدودا در  ۲۵٪ تا٪ ۳۰ موارد  ). متخصص ارتودنسی با برسی وضعیت نیمرخ و لبها ، برجستگی بینی و چانه ، میزان نامرتبی دندانها ،  وجود مشکلات فکی ، تورفتگی یا بیرون زدگی دندانها و .... در مورد کشیدن یا نکشیدن دندانها دندان تصمیم گیری خواهد نمود . همچنین مسائل نژادی نیز در تصمیم گیری در این زمینه موثر هستند به عنوان مثال در بعضی نژادها یا قومیتها بیرون زدگی دندانی شایعتر بوده و لذا درصدی از بیماران که با کشیدن دندان درمان می شوند افزایش می یابد. نکته بسیار مهم این است که در صورت انتخاب شیوه درمان با کشیدن دندان توسط متخصص ارتودنسی، فضا های ایجاد شده در اثر کشیدن دندان ها  در طی درمان ارتودنسی بسته خواهد شد و نگرانی از این جهت نداشته باشید.

 

مدت زمان درمان ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان درمان بستگی به شدت، نوع ناهنجاری (دندانی یا فکی یا همراه با هم) ،سن و همکاری بیمار می تواند متغیر باشد. در صورت وجود مشکلات فکی علاوه بر مشکلات دندانی معمولا مدت زمان درمان طولانی تر خواهد بود زیرا  باید ابتدا مشکل زمینه ای فکی را اصلاح نمود ( در صورت باقی ماندن رشد ) و سپس دندانها ردیف شوند. طول درمان ارتودنسی ثابت ( ارتودنسی با سیم ) نیز بر حسب شدت مشکل ممکن است از ۶ ماه تا ۳۰ ماه طول بکشد.

 

چرا درمان ارتودنسی طولانی است ؟

درمان ارتودنسی یک درمان مکانیکی ( با کمک عوامل ایجاد نیرو مثل سیم ، فنر و کش ) می باشد که بر روی بافت های زنده (دندان ها و استخوان ها و بافت های نگهدارنده ) صورت می گیرد. پس از اعمال نیروی ارتودنسی حتماً باید به این بافت های زنده  زمانی جهت استراحت و ترمیم داده شود در غیر این صورت با اعمال فشار زیاد و فعال سازی زود هنگام دستگاه های ارتودنسی بدون دادن زمانی جهت استراحت و ترمیم بافتها،  نه تنها بر سرعت حرکت دندان ها افزوده نخواهد شد بلکه امکان صدماتی مثل تحلیل ریشه ، تحلیل استخوان و یا لثه دور دندان ها وجود خواهد داشت . با در نظر گرفتن این زمان لازم جهت استراحت به بافتها طول درمان ارتودنسی معمولا طولانی می شود .

 

هزینه درمان ارتودنسی چقدر است؟ 

عوامل زیر می توانند بر میزان هزینه های ارتودنسی موثر باشند: نوع و شدت مشکل، وجود مشکلات فکی علاوه بر مشکلات دندانی، نوع دستگاه بکار رفته (ثابت یا متحرک) ، یک یا چند مرحله ای بودن درمان، انجام درمان توسط متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک عمومی، انجام درمان در درمانگاه یا مطب خصوصی . همچنین تعرفه ها می تواند در محلها ویا شهرهای مختلف و حتی بین خود متخصصین ارتودنسی متفاوت باشد. شما می توانید در مورد شرایط و نحوه پرداخت هزینه ها در مطب ما  در قسمت درباره ما ، روی گزینه هزینه ها کلیک کنید.

 

آیا درمان ارتودنسی مشمول بیمه های تامین اجتماعی یا خدمات درمانی می شود ؟ 

معمولاً به دلیل ماهیت زیبایی درمانی ارتودنسی ، این درمان  مشمول بیمه های فوق نمی شود. البته بعضی از ارگانها و بانکها و همچنین بعضی از بیمه ها مثل بیمه ملت مقداری از هزینه های درمان ارتودنسی را ممکن است پرداخت نمایند. 

 

فواصل ویزیت های درمانی ارتودنسی چگونه است ؟

معمولاً ویزیت ها در فواصل 3 تا 5 هفته ای برنامه ریزی می شود . در بعضی موارد در طی درمان بر حسب نظر متخصص ممکن است این فاصله در مراحل درمان کمتر یا بیشتر شود.

 

آیا درمان ارتودنسی درد دارد ؟ 

درمان ارتودنسی به هیچ عنوان باعث ایجاد دردی که باعث اختلال در کارها و فعالیتهای روزمره شود نخواهد شد. در طی درمان ارتودنسی بخصوص در روزهای اولیه درمان و یا بعد از جلسات ویزیت ماهیانه حین درمان،  ممکن است کمی حساسیت دندانی در چند روز اولیه پس از فعال سازی مجدد  دستگاههای ارتودنسی بویژه  در حین جویدن  ایجاد شود که  این درد مختصر معمولأ خود بخود و یا با خوردن مسکنهای معمولی مثل استامینوفن یا ژلوفن بر طرف خواهد شد .

 

آیا در طی درمان ارتودنسی باید رژیم غذایی خاصی را رعایت نمود؟

در طی درمان ارتودنسی شما باید از خوردن آجیل و تنقلات سفت و شکلاتهای چسبناک اجتناب نمایید. همچنین در خوردن  غذاها و میوه های سفت باید دقت کافی را بخرج دهید تا به دستگاههای ارتودنسی شما صدمه ای وارد نشود . برای اطلاع بیشتر در مورد رژیم غذایی و نحوه مراقبت از دستگاههای ارتودنسی در حین درمان می توانید به قسمت نکات لازم برای بیماران تحت درمان ارتودنسی مراجعه نمایید.

 

آیا امکان انجام  ورزش در حین درمان ارتودنسی وجود دارد؟

شما می توانید اکثر ورزش ها را با احتیاط از وارد نشدن ضربه به ناحیه دهان و دندانها  در طی دوره درمان ارتودنسی خود انجام دهید بهتر است در طی دوره درمان از ورزشهای دارای برخورد شدید مثل ورزشهای رزمی اجتناب کنید . در صورتیکه به هیچ عنوان نمی توانید این ورزشها را کنار بگذارید می توانید با متخصص ارتودنسی خود در مورد استفاده از گارد های محافظ دهانی در طی درمان مشورت نمایید.

 

 درمان جراحی بینی را بهتر است قبل یا بعد از درمان ارتودنسی انجام داد ؟

با توجه به اینکه درمان ارتودنسی و جابجایی دندانها به عقب و جلو می تواند روی فرم و برجستگی لبها و همچنین زاویه بین لب و بینی تاثیر بگذارد بهتر است درمان جراحی بینی را به پس از اتمام درمان ارتودنسی موکول نمایید . البته در صورتیکه موقعیت دندانهای جلویی شما تثبیت شده باشند با مشورت با متخصص ارتودنسی شاید بتوانید درمان جراحی بینی را  در طی درمان ارتودنسی  نیز انجام بدهید . در صورتی که بیمار نیازمند جراحی فک باشد حتماً باید درمان جراحی بینی را به بعد از جراحی فک موکول نمود زیرا بعضی از جراحیهای فک بخصوص جراحی روی فک بالا می تواند روی فرم بینی اثر بگذارد.

 

آیا پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی باید از پلاک و یا نگهدارنده های ثابت در پشت دندانها استفاده شود و چرا ؟

بله. در پایان درمان ارتودنسی معمولا به شما نگهدارنده ( Retainer  ) از نوع  متحرک ( پلاک) داده شده  و یا نگهدارنده های ثابت  در سمت داخلی دندانهای شما گذاشته خواهد شد تا از برگشت ناهنجاری جلوگیری شود. درمان ارتودنسی نوعی مداخله در تکامل طبیعی سیستم دندانی و فکی است و متخصص ارتودنسی در طی این درمان با دستگاه های مختلف فکین و دندانهای شما را با موقعیت جدیدی جا بجا می کند .در طی این پروسه  الیاف لثه ی دور دندان ها دچار فشار و کشش میشوند و استخوان دور دندانها نرم خواهد شد. همچنین  فشار وارده از جانب لب ها ، گونه ها و زبان به روی دندان ها جا بجا شده دچار تغییر می شود و عضلات دور دهانی نیز دچار تغییراتی خواهند شد . در پایان  دوره درمان باید به این بافت ها و دندان های جا بجا شده فرصت کافی داده شود تا با این تغییرات تطابق پیدا کنند و این امر مستلزم گذر زمان و استفاده از پلاک و نگهدارنده ها در پایان درمان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نگهدارنده های ارتودنسی اینجا را کلیک نمایید.

 

 آیا امکان برگشت دندانها پس ازاتمام درمان ارتودنسی وجود دارد؟  

در صورتیکه شما دستورات متخصص  ارتودنسی خود در استفاده از پلاک ها و نگهدارنده های ارتودنسی را رعایت نمایید می توانید از مزایای لبخند زیبایتان به مدت طولانی بهره مند شوید . بیمارانی که خواستار حفظ طولانی مدت نتایج درمان هستند می توانند پس از اتمام مدت دوره استفاده از نگهدارنده که پس از اتمام درمان ارتودنسی استفاده می شوند با صلاحدید متخصص ارتودنسی استفاده از نگهدارنده را شبها ادامه داده و یا از نگهدارنده ثابت در پشت دندانها استفاده نمایند. در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده ممکن است دندانهای شما در اتمام درمان کمی دچار برگشت شوند. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید در قسمت ملاحظات پس از درمان و گزینه برگشت درمان مراجعه نمایید.

 

دندان های من تا سن 17 ، 18 سالگی کاملا مرتب بودند اما بعد از این سن دچار نامرتبی شده اند علت چیست ؟

 آیا وجود دندان عقل نهفته و یا رویش دندان عقل باعث این وضعیت شده است؟  بسیاری از افراد تصور می کنند که فشار دندان های عقل نهفته و یا در حال رویش باعث نامرتبی دندان ها در اواخر دهه دوم و اوایل دهه ی سوم زندگی می شود . در صورتی که علت این امر معمولا رشد تاًخیری فک پایین در این سنین به سمت جلو است . در این حالت دندانهای فک پایین که در حالت نرمال در پشت دندانهای فک بالا قر ار دارند  با جلو آمدن فک در پشت دندانهای  فک بالا گیر کرده و کمی نا مرتب می شوند. اینکه آیا وجود دندان عقل نیز در این پروسه دخیل است هنوز بطور علمی ثابت نشده است و حتی در بعضی از افراد که اصلاً دندان عقل در آنها تشکیل نشده است  نیز این نامرتبی تاخیری دندانها ممکن است ایجاد شود .

 

 آیا با کشیدن دندانهای عقل دندانهای نامرتب جلویی خود به خود ردیف خواهد شد ؟ 

خیر. فضا از انتهای قوس دندانی به ناحیه دندانهای جلویی منتقل نمی شود و دندانها مرتب نخواهند شد.

 

 آیا باید دندانهای عقل نهفته یا در حال رویش را جهت جلوگیری از برگشت درمان ارتودنسی خارج نمود؟ 

همانطور که در پاسخ به سوالات قبلی گفته شد  نقش دندان عقل در نامرتب شدن دندانهای جلویی هنوز ثابت نشده است .اینکه باید دندان عقل کشیده شود یا خیر به فاکتور های متعددی از جمله وجود فضای کافی جهت رویش این دندان ، زاویه مناسب دندان ، وجود دندان عقل فک مقابل ، بهداشت بیمار و ... بستگی دارد و بهتر است  بیماران محترم جهت تصمیم گیری مناسب  در این زمینه با متخصص ارتودنسی و یا جراح فک و صورت مشورت نمایند ولی بطور کلی اگر این دندان پس از اتمام ارتودنسی نهفته بوده و یا کج رویش یافته باشد بهتر است خارج شود.

 

 سن مناسب جهت کشیدن دندان عقل چه سنی است؟

سن 18 تا 20 سالگی بهترین سن جهت کشیدن دندان عقل نهفته  یا نیمه نهفته است زیرا هنوز ریشه این دندان کامل نشده است و خارج نمودن آن راحتتر خواهد بود .

 

 درمان ارتودنسی همراه جراحی فک شامل چه مراحلی است؟ 

در صورتی که بیمار نیازمند درمان ارتودنسی همراه جراحی فک باشد درمان به ترتیب شامل مراحل زیر خواهد بود: ۱) ارتودنسی قبل از جراحی به منظور آماده سازی برای جراحی فک( معمولا ۱ تا ۲ سال)    ۲) جراحی فک (توسط جراح فک و صورت)  ۳) ارتودنسی پس از جراحی : جهت تطابق کامل دندانها و فکین (معمولا ۳ تا ۶ ماه)  . زمانهای گفته شده در مورد طول مدت ارتودنسی تقریبی بوده و ممکن است برحسب شدت مشکل در بعضی افراد زمان درمان افزایش یابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد  نوع درمانهای ارتودنسی و انواع جراحی های فک روی عبارت درمان ارتودنسی همراه جراحی فک کلیک نمایید. 

 

سن مناسب جهت آغاز درمان ارتودنسی به منظور آماده سازی  برای جراحی فک چه سنی است؟

بر حسب نوع ناهنجاری و نوع جراحی مورد نظر می تواند متغیر باشد ولی در اکثر موارد درمان ارتودنسی برای این منظور در دختران حدودا در ۱۷-۱۸ سالگی  و در پسران با توجه به رشد طولانی تر فک درسن حدود ۲۰ سالگی آغازمی شود.

 

آیا امکان انجام جراحی فک بدون انجام درمان ارتودنسی وچود دارد؟ 

در اکثریت قریب به اتفاق موارد خیر. بدلیل جابجایی های دندانی صورت گرفته در بیماران دارای مشکل فکی شدید نیازمند جراحی فک، حتما باید ارتودنسی جهت اصلاح این جابجایی ها صورت گیرد. حتی در صورت وضعیت نسبتا مناسب دندانی بیمار، وجود دستگاه ارتودنسی در دهان بیمار انجام مراحل جراحی فک را برای جراح فک و صورت تسهیل می کند.

اطلاعات تماس

Copyright © 2017 Plusnet.ir Industries All Rights Reserved.